القهوة


اهلا بيك ف القهوة. ادخل متتكسفش، دي القعدة لسة هتبتدي و المشاريب ببلاش. في القهوة هتسمع كل حاجة، راجل عجوز بيكلم في السياسة ، او شاب صغير بيتكلم في الرياضة. هتلاقي عيل صغير بيكلم اصحابه عن اخر فيديو جيم، و هتلاقي واحدة بتكلم صاحبتها عن البلوزة اللي اشترتها امبارح. ايوة، هتلاقي بنات في القهوة. المكان راقي بالرغم من اسمه، و مناسب لجميع الاعمار و الاجناس. القهوة على طول مفتوحة، عمرك م هتيجي و نقوللك لا. مش عاوزينك تقلق، دايما هتلاقي مكان. عاوزينك بس ترتاح في الكرسي و تطلب زي ما انت عاوز. في القهوة كل الناس اصحاب، محدش بيحرج حد حتى لو اعترض على وجهة نظره. انا عارف انك لسة جديد، و انا مش اقدم منك ولا حاجة، صدقني هتحب الجو، في القهوة كله صاحب مكان. ادخل متتكسفش، دي القعدة هتحلو و المشاريب على طول ببلاش
.

Sunday, January 24, 2010

شعور بالعظمة (احلام مراهق)

مجرد شاب في عمر المراهقة. تراني كثيرا في كل مكان. امثالي بالالاف في الجامعات و على نواصي الشوارع في كل المدن. لا يميزني عنهم اي شيئ على الاطلاق.
يومي عادي جدا. يبدا بعد الظهر مثل كل من في عمري -او معظمهم على الاقل- و ينتهي بعد منتصف الليل بفترة ليست بالقليلة. الا ان يومي يختلف تماما في اللحظة التي اطفئ فيها الاضواء ليغلف الظلام غرفتي، و بعد ان ادخل تحت اغطيتي
في هذه اللحظة، اكف عن كوني مجرد مراهق. في هذه اللحظة اطلق العنان لخيالي ليفتح لي عوالم لم يدخلها بشر.
في هذه اللحظة انا اقوى من شمشون و اغنى من قارون
انا اوسم من ليوناردو دي كابريو و اسرع من ادهم صبري
انا اذكى من بيل جيتس و انقى صوتا من سيلين ديون
انا اكثر شعبية من الاميرة دايانا و ابرع في الرقص من مايكل جاكسون
في هذه اللحظة، انا ملك العالم ، بل الكون كله
اقترب من الكمال حتى اكاد المسه باناملي
في هذه اللحظة، انا اقرب ما يكون البشر الى الالوهية
لكن اللحظة تمر، لادخل في عالم الاحلام التي لا اذكر منها شئ
تنتهي حالة النشوة التي امر بها مع اخر قطرات الوعي التي تنساب الى بحر من الفراغ، لاستيقظ في الصباح التالي
مجرد مراهق عادي

No comments:

Post a Comment