القهوة


اهلا بيك ف القهوة. ادخل متتكسفش، دي القعدة لسة هتبتدي و المشاريب ببلاش. في القهوة هتسمع كل حاجة، راجل عجوز بيكلم في السياسة ، او شاب صغير بيتكلم في الرياضة. هتلاقي عيل صغير بيكلم اصحابه عن اخر فيديو جيم، و هتلاقي واحدة بتكلم صاحبتها عن البلوزة اللي اشترتها امبارح. ايوة، هتلاقي بنات في القهوة. المكان راقي بالرغم من اسمه، و مناسب لجميع الاعمار و الاجناس. القهوة على طول مفتوحة، عمرك م هتيجي و نقوللك لا. مش عاوزينك تقلق، دايما هتلاقي مكان. عاوزينك بس ترتاح في الكرسي و تطلب زي ما انت عاوز. في القهوة كل الناس اصحاب، محدش بيحرج حد حتى لو اعترض على وجهة نظره. انا عارف انك لسة جديد، و انا مش اقدم منك ولا حاجة، صدقني هتحب الجو، في القهوة كله صاحب مكان. ادخل متتكسفش، دي القعدة هتحلو و المشاريب على طول ببلاش
.

Tuesday, April 20, 2010

صباح جميل




تقول امي انه صباح جميل. صراحة لست ارى الفرق بين صباح و آخر. و هل هناك صباح قبيح؟! كلها تتشابه في نظري. ما ان تشرق الشمس حتى تكتظ الشوارع بالموظفين و الطلبة، يحترقون تحت شمس النهار الملتهبة و يستنشقون هواء المدينة الملوث، لا يهمهم اذا كان الصباح جميلا ام لا.


تقول امي انه صباح جميل......تنصحني ان اخرج الى الشارع بدلا من قضاء اليوم في غرفتي قليلة الاضاءة سيئة التهوية امام حاسوبي الذي يوشك على الانهيار. انهض من الفراش و افتح الحاسوب في تجاهل تام لنصيحة امي. هذه الغرفة قليلة الاضاءة سيئة التهوية هي عالمي الخاص، و هذا الحاسوب الموشك على الانهيار هو وسيلتي الوحيدة للتواصل مع العوالم الاخرى.


تقول امي انه صباح جميل...... القي نظرة على الافطار الذي اعدته فلا يعجبني. اسالها عن ابي فتقول انه غادر مبكرا. ترى اين ذهب؟ ابي نادرا ما يعمل هذه الايام نظرا لكبر سنه، و ليس من عادته الخروج مبكرا. اسالها اين ذهب... فلا تجيب.


تقول امي انه صباح جميل....... ثخبرني انها مغادرة للعمل. اتجاهلها و اتناول الافطار بغير رضا. ترتدي امي الساعة و النظارة و الحذاء ثم تغادر. اقف للحظة في سكون محدقا في الباب....................ثم اعود للفراش لانام حتى تعود.


No comments:

Post a Comment