القهوة


اهلا بيك ف القهوة. ادخل متتكسفش، دي القعدة لسة هتبتدي و المشاريب ببلاش. في القهوة هتسمع كل حاجة، راجل عجوز بيكلم في السياسة ، او شاب صغير بيتكلم في الرياضة. هتلاقي عيل صغير بيكلم اصحابه عن اخر فيديو جيم، و هتلاقي واحدة بتكلم صاحبتها عن البلوزة اللي اشترتها امبارح. ايوة، هتلاقي بنات في القهوة. المكان راقي بالرغم من اسمه، و مناسب لجميع الاعمار و الاجناس. القهوة على طول مفتوحة، عمرك م هتيجي و نقوللك لا. مش عاوزينك تقلق، دايما هتلاقي مكان. عاوزينك بس ترتاح في الكرسي و تطلب زي ما انت عاوز. في القهوة كل الناس اصحاب، محدش بيحرج حد حتى لو اعترض على وجهة نظره. انا عارف انك لسة جديد، و انا مش اقدم منك ولا حاجة، صدقني هتحب الجو، في القهوة كله صاحب مكان. ادخل متتكسفش، دي القعدة هتحلو و المشاريب على طول ببلاش
.

Wednesday, February 3, 2010

الموبايل على ودنه و السيجارة في بقه

الموضة اللي ماشية اليومين دول في العالم هي اضرار المحمول. العلماء شغالين خناق و ضرب في بعض عشان الموضوع ده. واحد يقولك المحمول مش ضار خالص و التاني يقولك ان الاولاني حمار و ان المحمول ضار اخر حاجة.

الجديد في الموضوع ده بقى ان المحمول بياثر على الفص الشمال في المخ بس، و لان الفص الشمال ده فيه مركز الكلام، العلماء بينصحوك بانك تحط الموبايل على ودنك اليمين. انا شخصيا شايف ان كل ده كلام في الهوا، اللي بيتقال على المحمول اتقال قبل كده عن التليفزيون و الراديو و التلاجة و التكييف. و حتى لو الاجهزة دي ثبت ضررها، حد يعرف يعيش من غير تلاجة ؟!!!! ـ

بس فيه ناس بقى شايفة ان احنا نعرف نعيش من غير موبايل، ووصل بيهم الامر لدرجة ان هما عاوزين يحطوا على الموبايلات صورة زي اللي على علب السجاير، الموبايل ضار اخر حاجة و هيخليك تموت جدا.

بمناسبة السجاير، شفت الصورة الجديدة اللي على العلبة؟ اكيد شفتها يعني حتى لو انت مش مدخن! ايه؟ مشفتهاش والله؟ ماشي يا عم، هاخدك على قد عقلك و اصدقك.

العلب اليومين دول عليها صورة سيجارة معووجة و كاتبين جنبها ان التدخين لفترة طويلة يؤثر على العلاقة الزوجية!!!!!!!!!! يعني هو التدخين بيؤثر على العلاقة الزوجية بس ؟ يعني لو واحد ماشي في الحرام، سيجارته مش هتتعوج؟

و بعدين افرض ان اللي بيدخن السجاير دي ست مش راجل، المفروض ان صورة السيجارة المعووجة تخوفها ليه؟! الصراحة انا شايف ان الصورة دي اغبى صورة اتحطت من ساعة ما ابتدوا موضوع الصور ده. على الاقل الصورة بتاعت الست الحامل خلتني انا شخصيا مشربش سجاير قدام العيال الصغيرة علشان لما يجيلهم تخلف عقلي من التعليم الحكومي بتاعنا ، محدش يلزقها فيا و يقوللي ان دخان سيجارتي هو السبب. انما الصورة الجديدة دي خلتني اضحك انا و اصحابي لحد ما عنينا دمعت.

و الله كله كلام فارغ، تخيل انك رايح لواحد ميكانيكي و للا جزار تقولله ان الموبايل هيخليه اخرس و ان الدخان هيخلي سيجارته تتعوج و علاقته الزوجية تبوظ، اكيد هيرد عليك يقوللك، يا عم دي اشتغالات عملاها الحكومة علشان تغلي الاسعار، و بعديت يروح مولع السيجارة و مطلع الموبايل و هاتك يا كلام مفعم بالدخان عندا في الحكومة.

و صباح الفل

No comments:

Post a Comment