القهوة


اهلا بيك ف القهوة. ادخل متتكسفش، دي القعدة لسة هتبتدي و المشاريب ببلاش. في القهوة هتسمع كل حاجة، راجل عجوز بيكلم في السياسة ، او شاب صغير بيتكلم في الرياضة. هتلاقي عيل صغير بيكلم اصحابه عن اخر فيديو جيم، و هتلاقي واحدة بتكلم صاحبتها عن البلوزة اللي اشترتها امبارح. ايوة، هتلاقي بنات في القهوة. المكان راقي بالرغم من اسمه، و مناسب لجميع الاعمار و الاجناس. القهوة على طول مفتوحة، عمرك م هتيجي و نقوللك لا. مش عاوزينك تقلق، دايما هتلاقي مكان. عاوزينك بس ترتاح في الكرسي و تطلب زي ما انت عاوز. في القهوة كل الناس اصحاب، محدش بيحرج حد حتى لو اعترض على وجهة نظره. انا عارف انك لسة جديد، و انا مش اقدم منك ولا حاجة، صدقني هتحب الجو، في القهوة كله صاحب مكان. ادخل متتكسفش، دي القعدة هتحلو و المشاريب على طول ببلاش
.

Sunday, February 28, 2010

هتفرحوا امتى؟!!!



بيقولوا المصريين ولاد نكتة، المفروض ان احنا احسن ناس نهرج.

انا شخصيا مش شايف كده خالص. في رايي احنا حتى مش بنعرف نفرح.


انا فاكر لما نجحت في الاعدادية، امي فرحت قوي، لكن في وسط فرحتها قالتلي"عقبال ما تاخد الثانوية" و لما ربنا كرمني و جبت مجموع كويس في تانية ثانوي، لقيت حد يقولي "عقبال ما تدخل الكلية" الحمد لله دخلت الكلية، لكن بدل ما الناس تفرحلي، لقيتهم بيقولولي "عقبال الشهادة الكبيرة" على اساس ان الثانوية العامة دي شهادة صغيرة؟!!


طبعا السيناريو بيستمر. عندك واحد لحمد لله خلص الكلية بتقدير عالي، لاقي حد طالع يقوله "عقبال ما نشوفك في بيت العدل" و لما يتجوز "عقبال ما نفرح بولادك" و هكذا دواليك.دايما محدش بيفرح بحاجة انت عملتها، على طول تلاقي حد يفكرك بالحاجة اللي انت لسة معملتهاش.


لا و يا سلام لو والدك زي ابويا الحاج عاملك وصلة احباط."بابا، انا بقيت امين اتحاد طلبة الادارة" " اتحاد طلبة مين بس، روح ذاكرلك كلمتين يمكن تفلح""بابا، انا جبت 93% " "93% يا ابن الكلب !!!!! دول تدخل بيهم ايه دول؟ الحمام؟ "


ابوك مش كده؟ طب و الست الوالدة ؟ ايه اخبارها ؟ عمرك ما سمعت واحدة بتقول لابنها "يابني نفسي افرح بيك قبل ما اموت" و تلاقي الواد يا عيني متخرج من الكلية بتقدير امتياز، و بيشتغل بمرتب دشيليون جنيه في الشهر. لكن الست الوالدة مش شايفة اي حاجة من دي تستاهل انها تفرح بيه. كل الحاجات اللي عملها في حياته مفيهاش حاجة تفرحها.


قاعد على القهوة بيشيش و اخر تمام، لقى واحد صاحبه بقاله عشرين سنة مشافهوش." ازيك يا اسماعيل، ايه الاخبار؟" " الحمد لله، اتجوزت و خلفت، و الحمد لله جوزت العيال كلهم. حتى البت الصغيرة ، فرحها كان الاسبوع اللي فات" طبعا صاحبنا ملقاش حاجة يرد بيها، راح قايلله "عقبال ما نمشي في جنازتك انشاء الله "

No comments:

Post a Comment